Skip to content

Got it: Access2Research, free access over the Internet to scientific journal articles arising from taxpayers funding research. / Conseguido: Access2research, el libre acceso a través de Internet a artículos de revistas que surgen de la investigación financiada por los contribuyentes

April 8, 2013

In response to the petition made by citizens, the USA Government has just issued a report expressing its position to open access initiatives.

In mid-2012 Access2Research (initiative to demand the free access to scientific journal articles arising from taxpayers funding research) launched a public support petition to increase public access to NIH policies through all US federal agencies. The petition was posted to the White House “We the People” website (site: https://www.whitehouse.gov.petitions/!petition/require-free-access-over-internet-scientific-journal-articles-arising-taxpayer-funded-research/wDX82FLQ)and was supported with 25,000 signatures in a short time. More than 60,000 people have signed the petition and the number has been steadily rising.

iniciativa obama 1

To this regard, the report issued by the White House shows a clear endorsement to green Open Access.

The US Administration considers that information is a “national asset”, so citizens have the right to a free access of publically funded research. Thus, in February 2013, the Obama Administration issued the Public Access Memorandum to Federal agencies with the aim to make the results of federally-funded research publically available free of charge within twelve months after their original publication.

But this is not the first commitment to Open Access implemented by the Administration. Previously, in December 2009, Obama’s Government conducted a public consultation about the possibility of expanding NIH policy through the federal government.

However, the support to Open Access has not been permanent. In September 2011 Open Access proposals were not included in the US National Plan, which curbed the open door tendency.

Today and thanks to the massive request made by the society, The White House has firmly supported and publically funded Open Access guidelines within the US research Institutions.

diseminación

 

El Gobierno de Estados Unidos acaba de publicar un informe con su posicionamiento ante las iniciativas de acceso abierto, dando respuesta al planteamiento que por parte de la ciudadanía se le presentó.

La iniciativa basada en access2research en EE.UU. (Iniciativa para exigir el libre acceso a través de Internet a artículos de revistas fruto  de la investigación financiada por los contribuyentes )  lanzó, a mediados de 2012, una petición de apoyo público a la expansión de la política de acceso público en los NIH a través de las agencias federales de los EEUU para la ciencia. La petición enviada a la Casa Blanca, a través del procedimiento “We the People”, alcanzó en muy poco tiempo las 25.000 firmas de apoyo. Número que no ha dejado de crecer y han sido más de 60.000 personas las que han firmado la petición.

iniciativa obama 1

En el informe publicado por la Casa Blanca a este respecto, se puede observar una definición clara de la Administración hacia las llamadas directrices verdes del Acceso Abierto.

La comunicación de la presidencia estadounidense deja claro que se entiende la información como un “bien nacional”, planteamiento el cual les hace considerar que el derecho de los ciudadanos a tener libre acceso a los resultados de las investigaciones financiadas con fondos públicos. Prueba de este posicionamiento es el Memorando de Acceso Público a las agencias federales emitido por la Administración de Obama el pasado mes de febrero de 2013. Publicación destinada a de desarrollar planes que faciliten la difusión de los resultados de las investigaciones realizadas con fondos federales, de forma gratuita en los doce meses posteriores a su publicación original.

Pero esta declaración no es la primera implicación que sobre Acceso Abierto desarrolla el actual ejecutivo. Una de las primeras implicaciones en este asunto, se puede considerar en diciembre de 2009, cuando el gobierno de Obama solicitó por primera vez comentarios públicos sobre la posibilidad de ampliar la política de NIH a través del gobierno federal.

Aunque esta tendencia aperturista sobre el Acceso Abierto no se ha mantenido en el tiempo. Uno de los giros en este argumento, que supusieron un freno a las iniciativas abiertas, fue en septiembre de 2011, cuando no accedieron a incluir las propuestas de Acceso Abierto en su Plan Nacional.

Pero en la actualidad, ante la petición masiva de la sociedad, la Casa Blanca ha respondido notablemente a la introducción de las directrices del Acceso Abierto en el entorno de las investigaciones de sus instituciones, y con financiación pública.

One Comment leave one →
  1. May 25, 2013 07:07

    Hey! I simply want to give a huge thumbs up for the great data you may have here on this post.

    I will likely be coming again to your blog for extra
    soon.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: