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New ways of value all research products

February 25, 2013

Although social media is very popular right now, there are still quite a few researchers and academics who, for various reasons, refuse to take them seriously. Despite their drawbacks, social media seem to constitute a real added value for modern researchers. They speed up communication, help to forge collaborations, control information overload, and improve productivity. However their impact depends only on researchers and the way they engage with them.

On this subject reflects Heather Piwowar in the article “Value all Research Products”, published in the journal Nature. The author explains the relationship between social media research and its importance in the evaluation of research products.

As the author asserts: “There are more diverse research products now than ever before. Scientists are develop­ing and releasing better tools to document their workflow, check each other’s work and share information, from data reposito­ries to post-publication discussion systems”. That’s why it is important to support measures such as the National Science Foundation of the U.S. on its policy of granting applications.

The NSF is one of the first organizations to decide that a scientist´s worth is not dependent solely on publications. As Piwowar stated in the article: “one must evaluate whether each product has made an impact on its field. So sciencientifics are developing and assessing alternative metrics, or “altmetrics”, new ways to measure engagement with research output

Clearly, social media offer many advantages over more traditional channels of communication. Among them, information search; social media make use of collective knowledge and experience to let you know of the things you might not have been aware of. Namely, while traditional search technologies bring you answers only to the questions you ask, social media can also provide you with intelligently-filtered information that helps to stimulate new questions, in the same way that a conversation with a colleague might. The social media do not vary much from any other web content, however, if you build a network of colleagues, engage in conversations on the topics that interest you and follow those with similar interests, you are likely to gain an additional source of information, as well as an opportunity to share your ideas and draw on others for advice.

As stated in the article, the new NSF policy states: “Acceptable products must be citable and accessible including but not limited to publications, data sets, software, patents, and copyrights”. This is a new way of value all research products.

The author has expressed for this blog, in relation to his article, that recognizing that social media can be used for effective research outreach and engagement will encourage a broad view of research dissemination.  It takes time, but broad engagement has great rewards for both society and the researchers themselves

The article: http://www.nature.com/nature/journal/v493/n7431/full/493159a.html

Reference:  Piwowar, Heather: “Value all research products”, Nature, 10 January 2013, Vol.493, Pág 159

Aunque los medios sociales viven su momento más popular ahora, todavía hay sectores de  investigadores y académicos que, por diversas razones, se niegan a tomarlos en serio. A pesar de sus inconvenientes, los medios sociales parecen constituir un valor añadido real para los investigadores modernos. Aceleran la comunicación, contribuyen a forjar colaboraciones y a mejorar la productividad. Sin embargo, su impacto depende sólo de los investigadores y de la forma de interactuar con ellos.

Esta realidad es sobre la que reflexiona Heather Piwowar en su artículo “Value all research products”, publicado en la revista Nature. La autora expone la relación que existe entre los medios sociales en investigación y su importancia en la valoración de los productos de investigación.

Como la autora afirma: “Hay productos de investigación más diversos que antes. Los científicos están desarrollando y liberando mejores herramientas para documentar su flujo de trabajo, revisar el trabajo de otros y compartir información, a partir de repositorios de datos a los sistemas de discusión posteriores a su publicación”. Es por eso que es importante apoyar medidas como la de la National Foundation of the U.S. en su política de concesión de financiación.

La NSF es la primera organización que decide que el valor de un científico no depende únicamente de las publicaciones. Como Piwowar indica en el artículo: ” hay que evaluar si cada producto ha tenido un impacto en su campo. Así, los científicos están desarrollando y evaluando indicadores alternativos, o “altmetrics”, nuevas formas de medir el compromiso con resultados de la investigación

En la actualidad, es evidente que los medios sociales ofrecen muchas ventajas sobre los canales más tradicionales de comunicación. Entre ellos, la búsqueda de información, ya que los medios sociales al hacer uso del conocimiento y las experiencias colectivas, dan una visión más amplia de aquella que puede ser realizada por una sola persona, al reunir las aportaciones de muchas. Es decir, cuando se realiza una búsqueda de información a través de las tecnologías tradicionales de búsqueda, sólo se recuperará la información directamente relacionada con la cuestión planteada. Sin embargo, al realizar la misma búsqueda con medios sociales, éstos también le pueden proporcionar información de manera inteligente, con un filtro que ayuda a estimular nuevas preguntas.

Como se afirma en el artículo, la nueva política establece NSF: ​​”Los productos aceptables deben ser citable y accesible, incluyendo pero no limitado a las publicaciones, bases de datos, software, patentes y derechos de autor“. Esto significa un nuevo camino para valorar los productos de investigación.

La autora ha expresado a este blog, en relación con su artículo, que reconoce que los social media pueden ser utilizados para un acercamiento eficaz a la investigación y el compromiso de fomentar una visión amplia de difusión de la investigación. Se necesita tiempo, pero la amplia participación tiene grandes recompensas tanto para la sociedad como a los propios investigadores

El artículo: http://www.nature.com/nature/journal/v493/n7431/full/493159a.html

Referencia:  Piwowar, Heather: “Value all research products”, Nature, 10 January 2013, Vol.493, Pág 159

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