Skip to content

The final Conference of CreaMED project / Conferencia Final del Proyecto CreaMED

December 3, 2012

Last 22 November was celebrated the final Conference of CreaMED project.  It was held at Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, CAAC. The final conference was organized by  the General Direction of Research, the Technology and Enterprise, Andalusian Agency of Knowledge and the Andalusian Institute of Technology.

CreaMED is a transnational alliance of 11 partners from 8 countries aimed at fostering Creativity & Innovation in all Mediterranean regions at both public and private level, for ensuring regional Sustainable Development. The CreaMED Alliance encourages mutual policy learning, synergies and cooperation in order to constitute a framework for developing Regional Innovation Policies in the MED Area.

The strategic goal was to align public Innovation Policies in the MED area for ensuring that their implementation is performed in accordance and coherence with EU priorities. The actions foreseen to be implemented are expected to boost the Mediterranean Industry and contribute to the consolidation of the European Knowledge Economy. To this end, a sound Alliance of key Mediterranean actors in the field of Innovation promotion has been brought together for transferring knowledge and methodologies about Creativity & Innovation among public and private bodies. The reinforcement of the MED business innovation potential will contribute to the growth, prosperity and sustainability of the regions, leading in the long-term the business – and particularly the SMEs – at the forefront of EU in terms of competitiveness.

The most important results which were produced throughout the project duration:

  • Regional Analysis of Innovation Systems within the Mediterranean regions involved and a Set of Recommendations and Improvement Measures for Policy Makers aimed to achieve the maximum impact, prepared by the partnership.
  • 10 Policy Makers Workshops in all partners regions aimed at transferring and exchanging knowledge among public entities devoted to the promotion of Creativity and Innovation to the Mediterranean SMEs. They are considered an excellent frame to commit regional stakeholders to work on their Regional Innovation System.
  • Α CreaMED Open Book including the main conclusions, observations and lessons learnt during the workshops.
  • 100 SMEs Pilot Experiences (10 per region involved). The objectives of these Pilots are:
  1. To help SMEs learn about the most relevant creativity techniques to be used inside their companies;
  2. To help SMEs integrate Creativity and Innovation in their management systems, by developing appropriate structures;
  3. To train “creative leaders” who will introduce and implement these innovation procedures in their companies
  4. An International Conference on Creativity & Innovation (Faro, Portugal, 2011) aimed at presenting the results achieved in the frame of the project and offering room for discussion among public authorities, policy makers, experts on creativity, innovation centres and SMEs on the issues of Creativity and Innovation.

 The next step, over the coming months, will be implement the CreaMED alliance with new partners .

Inés Méndez 

El pasado 22 de noviembre se celebró la conferencia final del proyecto CreaMED Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, CAAC., en la Isla de la Cartuja de Sevilla.

La última conferencia fue organizada por la Dirección General de Investigación, Tecnología y Empresa, Agencia Andaluza del Conocimiento y Instituto Andaluz de Tecnología.

CreaMED  estaba compuesto por una alianza transnacional de l 11 socios de 8 países, cuyo fin era el fomentar la creatividad y la innovación en todas las regiones del Mediterráneo, tanto a nivel público como privado, para garantizar el desarrollo sostenible regional. La Alianza CreaMED ha estimulado a lo largo de dos años y medio el aprendizaje político mutuo, las sinergias y la cooperación con el fin de constituir un marco para el desarrollo de políticas regionales de innovación en el área de MED.

El objetivo estratégico era alinear las políticas públicas de innovación en el área MED para garantizar que su aplicación se realiza de conformidad y coherencia con las prioridades de la UE. Las acciones, a punto para ser implementadas,  han estudiado estimular la Industria del Mediterráneo y contribuir a la consolidación de la economía del conocimiento europea. Con este fin,  se creará una alianza sólida de los principales actores del Mediterráneo en materia de promoción de la innovación se ha reunido para la transferencia de conocimientos y metodologías sobre la Creatividad y la Innovación entre las entidades públicas y privadas. El refuerzo del potencial de innovación del Programa MED para el sector empresarial contribuirá al crecimiento, la prosperidad y la sostenibilidad de las regiones, lo que en el largo plazo supondrá- y en particular para las PYME- ponerse a la cabeza de la UE en términos de competitividad.

Los resultados más importantes que se produjeron a lo largo de la duración del proyecto han sido los siguientes: 

  • Análisis de Sistemas de Innovación Regional en las regiones mediterráneas participantes y un conjunto de recomendaciones y medidas de mejora para responsables de políticas encaminadas a lograr el máximo impacto.
  • 10 talleres sobre Diseño de Polític, en cada una de las  regiones socias destinada a transferir e intercambiar conocimientos entre las entidades públicas dedicadas a la promoción de la creatividad y la innovación para las PYME mediterráneas.
  • Libro Abierto incluyendo las principales conclusiones, observaciones y lecciones aprendidas durante los talleres.
  • 100 Experiencias Piloto  con Pymes (10 por región involucrada). Los objetivos de estas experiencias eran:
  1.  ayudar a las PYME a  aprender sobre las técnicas de creatividad más pertinentes para su utilización dentro de sus empresas;
  2. ayudar a las PYMES a integrar creatividad y la innovación en sus sistemas de gestión, y la creación de estructuras adecuadas;
  3. formar “líderes creativos” que introducirán y pondrán en práctica estos procesos de innovación en sus empresas;
  4. Una Conferencia Internacional sobre Creatividad e Innovación (celebrada en Faro, Portugal, en febrero de 2011). El objetivo era presentar los resultados obtenidos en el marco del proyecto y ofrecer espacio para la discusión entre las autoridades públicas, legisladores, expertos en centros de innovación, la creatividad y las PYME sobre las cuestiones de la Creatividad y la Innovación.

El siguiente paso, en los próximos meses, será poner en práctica la alianza crema con nuevos socios.

Inés Méndez
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: